Karpacki Hulaka 2022

W edycji z 2022 r. ostatecznie wystartowało 8 zawodników, spośród których nikomu nie udało się skompletować regulaminowej liczby segmentów i punktów kontrolnych. Dla wszystkich, którzy zdecydowali się podjąć wyzwanie słowa uznania zwłaszcza, że warunki nie rozpieszczały. Upały i burze, obok dość licznych w tym roku awarii sprzętu i szczęśliwie niegroźnych kontuzji to główne powody takich, a nie innych wyników.

Lp.ImięNazwiskoKlubCzas
1MarcinLewandowskiKrakoska Scena GravelowaDNF
2SylwekKmiecikKrakoska Scena GravelowaDNF
3KamilBiskupskiDNF
4MichałMotylClouds On MarsDNF
5JędrzejGąsiorowskiDNF
6OleksandrAleksiienkoHelloEverebodyDNS
7OleksandrChechikovDNS
8RomanJagodzińskiDNS
9ŁukaszDrągiewiczSENDEXDNF
10LukaszTarnawskiKrakoska Scena GravelowaDNF
11ArturByrskiPeleton WadowiceDNF

Przedstawiamy pomysł na szóstą edycję maratonu Karpacki Hulaka.

Wstęp

W 2022 r. wracamy do Krakowa, ulicy Staromostowej i okolic knajpki Punkt Docelowy, jako miejsca startu-mety. W 2022 r. wracamy do pierwotnej idei maratonu, dowolnej godziny startu i after party w niedzielę. Do nowości zaliczyć należy dedykowany, stricte gravelowy segment w Beskidzie Sądeckim, być może znany niektórym z Was z trasy maratonu Poland Gravel Race, a poprowadzony przez przełęcz Żłobki, który wraz z ośmioma innymi segmentami stanowi pulę odcinków z których będziecie układać własną trasę przejazdu. Poza tym sześć punktów kontrolnych zlokalizowanych w polskich górach, z Przehybą do której mamy słabość ;-).

Z uwagi na fakt, że tegoroczna prezentacja trasy, jak i zapisy, mają miejsce o kilka miesięcy później niż zwykle zakładamy, że macie poukładane już kalendarze startowe. Dodatkowo w ostatnich tygodniach w naszą codzienność, na przeróżnych płaszczyznach wtargnęła, okrutna prawda wojny toczącej się w Ukrainie. Postanowiliśmy do minimum ograniczyć koszty imprezy rezygnując z większości elementów składających się na pakiet startowy i jednocześnie zachęcić Was, do wpłat na rzecz organizacji i inicjatyw działających na rzecz ukraińskich uchodźców. Szczegóły poznacie na etapie zapisów, które ruszą w dniu 20 marca.

Trasa – idea

W tym roku oddajemy Wam do dyspozycji:

  • dziewięć segmentów, pokonywanych w całości, w dowolnym kierunku i kolejności,
  • sześć punktów kontrolnych, tj.: Przełęcz Glinka, Trzy Kamienie, Studzionki, Przehyba, Przełęcz Hutniańska i Bukowiec, po zaliczenie których można również zjeżdżać z segmentów,
  • … a wystartować można już o północy z czwartku na piątek (21/22.07), albo o dowolnej porze w kolejnych dniach, z tym, że trasę należy skończyć obowiązkowo do godziny 12:00 w niedzielę, 24-go lipca.

Segmenty i punkty kontrolne

Samodzielnie opracowana trasa musi spełniać następujące warunki:

  • zaczynać i kończyć się w Krakowie, w punkcie startu/mety,
  • przejeżdżać przez minimum siedem segmentów,
  • zaliczać minimum trzy punkty kontrolne.

Limit czasu na przejechanie trasy spełniającej powyższe wymagania wynosi 55 godzin brutto.

Segmenty przedstawiają się następująco (do zaliczenia obowiązkowo 7 dowolnie wybranych) :

Pierwszy z proponowanych segmentów, zaczyna się w centrum Wieliczki, gdzie prawdziwej soli kolarstwa posmakować będzie można już na jego pierwszych kilometrach. Brukowana wspinaczka na wierzchowinę Pogórza Wielickiego stanowi całkiem wyraziste preludium (13%, ponad 100 m wzniesienia na 1 km) dla kolejnych hop i wzniesień. Z dna doliny Raby przyjdzie podjechać jeszcze Kornatkę i wdrapać się od północy na grzbiet Kudłaczy.

W zachodniej części Beskidów proponujemy trzy odcinki, z których najdalej na północ położony jest segment nad doliną Skawy, ciągnący się pomiędzy Lanckoroną, wzgórzami ponad zbiornikiem Świnna Poręba, a leśnymi pustkowiami Beskidu Małego.

Nieco dalej na zachód, pomiędzy Przełęczą Kocierską, a Sopotnią Małą przebiega krótki, pofalowany i malowniczy segment w obrębie ziemi żywieckiej.

W Beskidzie Makowskim i paśmie Policy czeka na Was z kolei nowy i rzadko uczęszczany segment między Koskową Górą a Skawicą.

W środkowej części pasa Beskidów znajdują się dwa segmenty; z Mszany Dolnej do podnóża Gorców i stacji narciarskiej Koninki oraz pokręcony i mocno pofalowany segment w okolicach Tymbarku i Limanowej w Beskidzie Wyspowym.

Kolejne i zarazem ostatnie dwa segmenty eksplorują dobrze znane już rewiry Pogórza Rożnowskiego, Beskidu Niskiego i Beskidu Sądeckiego, do których to mamy szczególną słabość, no ale jako że Hulaka gościł już w tych rejonach, tym razem proponujemy: nieco zmodyfikowany i wydłużony pogórski segment z edycji odwołanej w 2020 roku oraz dedykowany dla graveli podjazd pod Przełęcz Żłobki w paśmie Radziejowej w Beskidzie Sądeckim.

No i na koniec ostatni z proponowanych, segment podtatrzański, nieco tylko zmodyfikowany względem propozycji z 2020 r. Wizyta na Podtatrzu wiązać się będzie z zaliczeniem kilku znanych ścianek i bardzo atrakcyjnych punktów widokowych, które zwłaszcza pod wieczór powinny ucieszyć Wasze oko 😉

Punkty kontrolne (do zaliczenia obowiązkowo 3 dowolnie wybrane):

Przełęcz Glinka (Beskid Żywiecki), – czyli taki niby klasyk, bo jednak znacznie rzadziej uczęszczany niż Przegibek, czy Kubalonka, ale przynajmniej robiony od zachodu wymuszający zrzucenie z blatu ;-),
Trzy Kamienie (Orawa), – nowy punkt kontrolny na mapie Hulaki, w środku lasów nad wsią Harkabuz,
Studzionki (Gorce), – kto był ten wie, kto nie był pozna kolejny wymiar rzezi,
Przehyba (Beskid Sądecki), łatwe to to nie jest, no chyba, że zaliczamy pobliski segment gravelowy,
Przełęcz Hutniańska (Beskid Niski), – to nie tylko wschodnia rubież na mapie, ale również trochę grubszych niż toskańskie szutrów w końcówce,
Bukowiec (Pogórze Wiśnickie), – czyli zwieńczenie serpentyn nad Iwkową.

Weryfikacja śladu przejazdu

W związku z brakiem monitoringu on-line oraz dowolną godziną i dniem startu jedyną formą weryfikacji poprawności i kompletności śladu przejazdu, jak i czasu brutto będzie jego sprawdzenie poprzez serwis STRAVA. Tym samym przejeżdżasz trasę rejestrując ją na dowolnym urządzeniu, wgrywasz plik na Stravę i przysyłasz link do swojego przejazdu na adres kh at kolo-ultra.pl. Przy okazji zapraszam do kliknięcia w baner – Dołącz do Klubu – po prawej stronie, dzięki czemu będziesz miał podgląd tras i czasów pozostałych uczestników maratonu bezpośrednio po opublikowaniu przez Nich swoich przejazdów. Proste i zupełnie darmowe 🙂

Podsumowanie

Dobór punktów kontrolnych, jak i przebieg segmentów miał na celu stworzenie pewnej alternatywy w wyborze roweru, jak i sprowokowania Was do szukania potencjalnych skrótów, czy łączników opartych o różne typy nawierzchni. Niezależnie od tego, na etapie planowania własnej trasy warto mieć na uwadze, że łączna długość wszystkich 9-ciu segmentów to raptem 277,3 km, a dla różnych wariantów obejmujących obowiązkowe do zaliczenia 7-em segmentów, długość ta mieści w przedziale 220-240 km. Nie zdradzając innych danych wyrażam pogląd, że będzie to najszybsza z wszystkich edycji.

Miłej zabawy podczas rysowania tras !!!